Curs 185 Anàlisi de l’ús de la IA en els treballs de l’alumnat

En aquest curs s’explora com la intel·ligència artificial està transformant l’educació, posant el focus tant en les oportunitats que ofereix com en els riscos que comporta. Es reflexiona sobre l’ús responsable de la IA, els possibles abusos i com detectar-ne l’ús en les tasques de l’alumnat. El curs ofereix recursos i eines, tant digitals com ètiques i analògiques, per ajudar a identificar si un text ha estat generat amb intel·ligència artificial i entendre en quin context s’ha creat. L’objectiu és dotar professorat i alumnat de criteris per fer un ús crític, conscient i responsable d’aquesta tecnologia emergent.

Nivell:Cicles formatius| Educació primària| Educació secundària i batxillerat
Especialitat:Totes les matèries| Tutoria
Temàtica:Avaluació| Cursos complementaris| Educació en valors| Intel·ligèncai artificial
Potser acredita el perfil

    Capacitar l'alumnat i el professorat per entendre i gestionar de manera crítica i ètica aquesta tecnologia emergent, fomentant un ús conscient i responsable.

    Comprendre què és la IA i com funciona en la generació de textos i respostes. Identificar eines d´IA populars entre els estudiants. Aprendre a identificar indicis que un text pot haver estat generat per IA. Analitzar elements lingüístics i estructurals dels textos sospitosos. Aprendre a identificar indicis que un text pot haver estat generat per IA. Analitzar elements lingüístics i estructurals dels textos sospitosos. Implementar tècniques d´avaluació que redueixin l´ús indegut de la IA. Proposar activitats que fomentin l´autenticitat en les tasques Reflexionar sobre com incorporar la IA de manera ètica i pedagògica. Promoure la transparència en l´ús d´aquestes tecnologies.

    Concepte de la Intel·ligència Artificial (AI) generativa Ús didàctic i enriquidor per part de l'alumnat de la IA Avantatges i inconvenients del seu ús en l'aprenentatge. Senyals d'alerta:

    Eines de detecció Interpretació dels resultats d'aquestes eines. Limitacions i falsos positius. Avaluació per processos Foment de l'ús responsable de la IA. Exemples de bones pràctiques en educació. Elaboració de normatives per a l'ús de la IA a l'aula.

    Projecte final: Elaboració d'una activitat per valorar la IA amb l'alumnat
  • Aquest curs està dins d’un campus virtual
  • Tot el curs és asíncron.
  • Cada participant entra amb el seu nom d’usuari/ària i contrasenya.
  • El curs està compost de 3 blocs. Cada setmana cal realitzar les tasques d’un bloc.
  • A cada bloc hi ha explicacions teòriques i/o material lectiu audiovisual.
  • Cal dur a terme les tasques (redacció de respostes, qüestionaris, etc.) de cada bloc i carregar-les al campus.
  • A final de cada bloc, la formadora fa una avaluació qualitativa, si no s’assoleix l’objectiu, es proposaran possibles millores.
  • Hi ha 3 blocs. Dins de cada bloc hi ha diferents seccions on s’exposa el contingut del curs, així com les tasques a realitzar.
  • La distribució dels blocs és del 40% al primer bloc, el 40% al segon bloc i el 20% al tercer bloc. En aquest bloc hi ha menys  teoria i tasques per a poder tenir temps d’acabar bé el curs, i recuperar aquelles tasques on no s’ha assolit l’objectiu.
  • Escola de setembre, de l’1 al 22 de setembre.
  • Escola d’octubre, de l’1 al 22 d’octubre
  • Escola de novembre, de l’1 al 22 de novembre
  • Escola de desembre, de l’1 al 22 de desembre
  • Escola de gener de l’1 al 22 de gener
  • Escola de febrer, de l’1 al 22 de febrer
  • Escola de març, de l’1 al 22 de març
  • Escola d’abril, de l’1 al 22 d’abril
  • Escola de maig, de l’1 al 22 de maig
  • Escola de juny, de l’1 al 22 de juny
  • Escola d’estiu, de l’1 al 22 de juliol
  • Aquest curs és totalment en línia, a través d’internet. Tot es fa a través de la xarxa.
  • Aquest curs és asíncron; no hi ha cap activitat a cap curs que impliqui treballar en un horari concret. 
  • La persona participant va fent les tasques a l’hora que vulgui. Si té un dubte, escriu al seu formador o formadora i abans de 24 hores tindrà una resposta. Probablement abans.
  • Sempre hi ha una persona formadora que està pendent dels dubtes i va avaluant les tasques per si cal millorar-les. En qualsevol moment es pot escriure un missatge amb algun dubte, suggeriment, proposta, etc. Rebràs una resposta abans de 24 hores.

  • Si tot i l’explicació i l’ampliació de la persona formadora no se soluciona un dubte fem tot el que sigui possible per aclarir-lo. Si cal, fem filmets personalitzats.
  • Un cop duta a terme la tasca, el formador/a l’avaluarà, indicant si s’ha superat o hi ha algun detall a millorar. Si és així, el participant l’haurà de millorar seguint els consells del formador/a. No hi ha exàmens. L’avaluació és sempre qualitativa.
  • En finalitzar el curs hi ha una enquesta de valoració. A partir de les dades recollides mirem d’incorporar les millores suggerides en la pròxima edició.
  • Coneixements mínims d’internet.
  • Conèixer el Moodle pel que fa a usuari/ària, molt intuïtiu.

Codi del curs a l’aplicatiu de la Gestió d’Activitats de Formació Telemàtica (GTAF) del Departament d’Educació.

Valoracions del curs

✍️ Escriure una valoració

  1. Lucy

    Lucy

    M’ha agradat molt el curs. Et dona eines per entendre la IA i també com identificar-la.

  2. Ricard Vázquez Cano

    Ricard Vázquez Cano

    Aquest curs m’ha ajudat a desenvolupar una actitud més conscient, crítica i proactiva pel que fa l’ús de la IA per part de l’alumnat i alhora oferint eines aplicables .

  3. Núria

    Núria

    Aquest curs està bé com a punt de partida per la reflexió. Esperava que ens donessin més eines, més pràctica.
    N’hi ha hagut, pertò sobretot al primer bloc.

  4. Carles

    Carles

    El curs m’ha semblat molt interessant i m’ha permès conèixer recursos i eines que no havia vist mai. Molt recomanable!

  5. Ginés Vergara

    Ginés Vergara

    Recomanaria el curs a persones que estiguessin interessades en com poder detectar i reconduir els treballs fets amb IA dels seus alumnes.

  6. Ginés Vergara

    Ginés Vergara

    Recomanaria aquest curs a les persones interessades a poder detectar i reconduir els treballs fets amb IA dels seus alumnes.

  7. Narcís Fajula Aulet

    Narcís Fajula Aulet

    Molt positiva, és molt intuïtiu, entenedor i respon a les meves expectatives de curs de juliol.

  8. Alex Beltrán Sánchez

    Alex Beltrán Sánchez

    Aquest curs m’ha resultat molt útil perquè m’ha permès conèixer millor les possibilitats i les limitacions de la intel·ligència artificial en l’àmbit educatiu. També m’han descobert eines de detecció de possible ús d’IA i plagi, com ZeroGPT i JustDone, que serveixen per identificar treballs sospitosos d’IA. Crec que és una formació molt interessant i aplicable a la realitat actual de les aules. Val la pena.

  9. Josep

    Josep

    Curs força interessant i molt ben explicat. A poc a poc et va donant eines sobre les IA que desconeixia. Molt agraït.

  10. Josepa

    Josepa

    El curs online ha complert totalment les meves expectatives i ha estat molt aprofitable. El millor ha estat descobrir eines de detecció súper pràctiques que puc aplicar directament a les meves classes per valorar la feina de l’alumnat. Una formació 100% recomanable i molt necessària avui en dia.

  11. Núria

    Núria

    Ha estat interessant. Ara conec algunes eines de detecció de l’ús de IA que desconeixia.

  12. Francesc Romero

    Francesc Romero

    M’ha semblat un curs útil i interessant, sobretot perquè tracta un tema molt actual que ens afecta de prop com a docents. He trobat idees pràctiques i també espais per reflexionar. En general, és una formació recomanable i fàcil d’aplicar a la realitat de l’aula.

  13. Aida Martínez

    Aida Martínez

    Hi havia moltes eines que no coneixia, m’ha facilitat el coneixement de noves eines. La formadora ha estat molt atenta en tot moment.

  14. Anna Galan

    Anna Galan

    Amb aquest curs m’he familiaritzat amb la IA i el seu ús en l’alumnat. Poder identificar quan l’estan usant és molt important. El curs m’ha semblat molt correcte, ha estat molt fàcil fer les activitats i entendre el seu contingut, tot i que no domino el tema de la IA. El recomano per totes aquelles docents que encara no saben passejar-se per aquest mon tecnològic que va tant de pressa per a nosaltres o que els hi fa por fer-ho. Molt recomanable que si us hi voleu endinsar, comenceu per aquí.

  15. Víctor M. Serrano Serrano

    Víctor M. Serrano Serrano

    El curs es força interessant ja que dona una visió del que podem esperar dels treballs dels nostres alumnes i que poden arribar a fer amb la IA i quines eines tenim per poder avaluar si l’alumne ha fet servir la IA per tota la feina o només per una part.

  16. Maria Antònia

    Maria Antònia

    Aquest curs m’ha servit per conèixer alguns programes concrets per valorar si els meus alumnes recorren a la IA a l’hora de redactar textos i de fer tasques acadèmiques en general.

  17. Cristina

    Cristina

    Un curs molt interessant amb eines molt útils poder identificar l’ús de la IA.

  18. Elisa

    Elisa

    El curs ha estat molt positiu per tenir una visió general de la IA més enllà de la detecció, cercant com optimitzar el seu ús i com reconduir a l’alumnat quan en fan ús.

  19. Pau

    Pau

    El curs és correcte. Planteja el problemes bàsics que pot suposar l’IA en el procés educatiu dels nostres alumnes. Un espai on reflexionar sobre el tema.

  20. Cassandra

    Cassandra

    Un curs útil per iniciar-se en la IA i aprendre a incorporar-la a l’aula de manera pedagògica.

  21. Pau

    Pau

    Aquest curs és útil perquè et dona eines i plataformes que t’ajuden a detectar tasques fetes amb IA, i també et dona uns criteris clars per a analitzar els diferents treballs.

Afegeix una ressenya

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Newsletter d'AprènOnline

Vols estar al dia de les últimes novetats d’AprènOnline i rebre informació a la teva bustia?